Menu
מה בעגלה

איך להיות DJ מוצלח?

בשנים האחרונות מעמדו של ה-DJ צובר תאוצה. אם לפני כשני עשורים היינו מסתפקים בטייפ-קסטות פשוט במסיבות כיתה או יוצאים למועדון ורוקדים דיסקו לצלילי מערכת התקליטים הצנועה אך האפקטיבית, הרי שכיום, לאור ההתפתחות העצומה במוזיקה האלקטרונית לסוגיה וביכולת להפיק אותה, מדובר בתעשייה מטורפת שמגלגלת מיליארדי דולרים בכל העולם.

התקליטנים (שעדיין נקראים כך, למרות שמעטים אם בכלל משתמשים בקסם של הוייניל) נהנים ממעמד של כוכבי-על בינלאומיים, שמם נישא בפי כל, הם מסוגלים לגרום לאלפי אנשים להגיע במיוחד למסיבות שהם מתקלטים בהן, הם מרוויחים בערב אחד סכומים של משכורת חודשית ולמעלה מכך, הם מככבים בכותרות מגזיני המוזיקה והבילויים, ונחשבים כמפיקים ויוצרים לכל דבר.

 

 

נראה כי כל אחד יכול להיות תקליטן, הרי בסופו של דבר אין צורך ללמוד לנגן על כלי נגינה כלשהו, להתאמן שעות, ימים וחודשים. צריך קצת ידע טכני, להכיר את המערכות השונות והשליטה בהן, להקשיב קצת למוזיקה ו.. קדימה לעמדה. אבל האמת היא שזה ממש לא כך. להיות תקליטן דורש להפגין סוגים שונים של יכולות מורכבות, בדרך כלל במקביל, מעבר ליכולת טכנית ומוזיקלית.


אז מה צריך לדעת תקליטן טוב?

לאהוב ולהכיר מוזיקה הרבה מעל הממוצע, בלי זה לא תוכלו להיות תקליטנים. האהבה למוזיקה צריכה להגיע מבפנים. ואיתה גם הסקרנות. תקליטן טוב לא יכול להסתפק בלשמוע הרבה גלגל"צ כדי להיות מעודכן. צריכה להיות לכם תשוקה להקשיב למוזיקה מכל הסוגים, לאתר אמנים ולהקות, ולבנות לעצמכם ספריה מוזיקלית עשירה ומגוונת.

עליכם להישאר מצד אחד עם היד על הדופק, כדי לדעת מה הולך עכשיו, מה הקהל אוהב, מה הם הלהיטים שמקפיצים את כולם, ובמקביל להיות עם מספיק ידע מגוון בכל מה שקשור להתפתחות המוזיקה הפופולרית. כדאי גם להתעדכן בעיתונות המודפסת והדיגיטלית, להיות מחובר לבלוגים הנכונים, אבל בעיקר לשמוע המון המון מוזיקה כל הזמן, ולדעת לזהות ולהכיר שירים, זמרים ולהקות מתקופות שונות.

לשלוט בז'אנרים של המוזיקה האלקטרונית, את הכסף הגדול לא עושים בתקלוט של מוזיקה "רגילה" (דאנס, רוק, פופ, רוק). אולי פה ושם באירועים ובחתונות, אולי במסיבות גדולות, אבל אין ספק שרוב התעשייה נמשכת לכיוון המוזיקה האלקטרונית. גם אם אינכם מתלהבים ממוזיקה כזו, על מנת לתפוס מעצמכם כמקצוענים מומלץ מאוד להכיר את הז'אנרים השונים - את התקליטנים, המפיקים והיוצרים החשובים בתחום, ולדעת לשלב אותם בערב שלכם.

אם אתם מעוניינים להשתלב כתקליטנים-יוצרים בסצנה האלקטרונית, למרות שאת רוב החומרים ניתן למצוא באינטרנט, מומלץ לקחת קורס מתקדם בנושא על מנת לשלוט במערכות הדיגיטליות ובכלל בתחום כולו.

 

לפתח ידע טכני ולהכיר את המערכות.

תקליטון היום כבר מזמן לא לוחץ על PLAY בשביל שיר מסוים כששיר אחר מסתיים. גם אמנות הסקראצ'ינג כבר לא פופולרית (למרות שיש כיום נטייה לחזור לכך). על הDJ לדעת לתזמן היטב את המוזיקה כך שכל שיר ישתלב בשיר אחר באופן מושלם, על הביט, ולא יגרע מהקצב של הערב. לכן, יש לדעת ולהכיר את המערכות התומכות בדי.ג'יי, בין אם מדובר במערכת חובבנית המותקנת על המחשב הנייד, ובין אם מדובר בציוד מקצועי יותר כמו שניתן למצוא כאן באתר - נגנים, פלטות, מיקסרים וציוד ואביזרים שונים אחרים. רוב המערכות פשוטות להפעלה, אך כדאי לעשות היכרות עם כל כפתור, כל פונקציה, כל חיבור וכל המתאמים השונים בין מחשבים למיקסרים ולאביזרים הנוספים כדי לא להיות מופתע במהלך הערב. באתר זה תוכלו למצוא מידע מפורט על כל המערכות הדרושות לדי.ג'יי מקצועי.

 

לשלוט בדינמיקה של הקהל.
מעבר לידע במוזיקה ולשליטה טכנית, בסופו של דבר הDJ נמצא כאן כדי להרקיד, ועל כתפיו מונחת ההצלחה של המסיבה. ואין דבר חשוב יותר לשם כך מלדעת לקרוא את לקהל. אין ערב דומה למשנהו, אין מסיבה דומה לרעותה, ולכן היכולת הזו היא יכולת קריטית, ועליה קם ונופל תקליטן איכותי. בחירת השילוב של השירים, היכולת להרים את הערב לשיא, היכולת להרגיש איזה סוג מוזיקה עושה את זה לקהל, מתי הוא רוקד, מתי הרחבה מתרוקנת ויותר מזה - מדוע הרחבה מתרוקנת, ואיך אפשר לגרום לכמה שיותר חוגגים לחייך ולרקוד. על תקליטן טוב לדעת לשלב את הטעם האישי שלו במוזיקה, עם הטעם של מארגני המסיבה, עם הטעם של הקהל מצד אחד, ומצד שני לא להשתגע ולאבד ביטחון בכל פעם שהוא שם שיר שמוריד קצת את הערב. עם הניסיון מגיעה היכולת לדעת לצאת מכל מצב, ולהכיר שירים ספציפיים שתמיד, אבל תמיד, עושים את העבודה.


להכין את הערב קודם לכן.
חטא היוהרה הוא אחד החטאים שהכי קל ליפול בהם. ככל שאנחנו צוברים ניסיון וביטחון, אנחנו נוטים לזלזל ברגעים שהביאו אותנו לפסגה. על מנת להיות תקליטן טוב, עלינו להתייחס לכל ערב כאילו זה הערב הראשון שלנו, שבו הבטן שלנו התפוצצה מרוב פרפרים. למדו כמה שיותר על הערב המתוכנן, מה המוזיקה המבוקשת, איזה סוג קהל אמור להגיע, מה הגילאים שלו, קצת על ההעדפות שלו, ונסו להכין לכם תיקיה או דיסקים עם מוזיקה המתאימה במיוחד לערב הנוכחי. אם תצליחו עם קצת מחקר לאתר שירים ספציפיים מיוחדים המדברים בדיוק לקהל של הערב הזה, תזכו במלא נקודות וללא ספק בהזמנת עבודה נוספת.

 


להיות מרוכז וקשוב בו זמנית.
רוב האנשים לא מבינים זאת, אבל להיות תקליטן זו עבודה מתישה. לעמוד שעות מאחורי העמדה ולדעת להחליף בטיימינג מדויק בכל 3-4 דקות בממוצע שיר אחר שיר זה לא עניין פשוט, גם אם התקליטן הכין את הערב מספיק זמן קודם לכן. רוב הערב הוא ספונטני, ועל התקליטן להיות מרוכז בבחירת השיר הבא, בקריאת הקהל, בשמיעת השיר הנוכחי, בהחלפה מדויקת בין השירים, ובהקשבה לרחשי הסובבים אותו. אסור לתקליטן להיות מנותק, אחרת יאבד את הקהל ואיתו את כל הערב, ואסור לDJ לאבד ריכוז ואת האני-מאמין הפנימי שלו, אחרת עדיף כבר לשים פלייליסט מתוך מחשב. על תקליטן טוב לדעת להיות מרוכז וקשוב בו זמנית, במהלך כל הערב.

0